طرز تهیه گز اصفهان

گز اصفهان,gaz esfehan,گز آردی,طرز تهیه گز اصفهان,دستور گز اصفهان,'c hwtihk

گز اصفهان یکی از معروف ترین سوغاتی های شهر اصفهان است که نه تنها در ایران بلکه در نقاط دیگر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور شیرینی پزی می توانید برای تست مقدار کمی گز اصفهانی تهیه نمایید. با آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه گز اصفهان در ادامه با هم دوره همراه باشید.

مواد لازم گز اصفهان
مغز پسته ۱۵۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۵ عدد
شکر ۲۵۰ گرم
بادکا ۳۰۰ گرم
گلاب ۱ قاشق سوپخوری
آرد سفید به میزان لازم

دستور طرز تهیه

ابتدا در یک ظرف مناسب مانند شیر داغ کن ۱ لیوان آب به همراه شکر را می ریزیم. ظرف را روی حرارت قرار می دهیم و مواد را خوب هم می زنیم تا شکر کاملا در آب حل شود. وقتی شربت رنگش مقداری تغییر کرد و تمام شکر در آن آب شد باید بادکا را اضافه کنیم.

بادکا را داخل ظرف اضافه می کنیم. زمانی که که بادکا را داخل شربت بریزیم مانند سر رفتن شیر بالا می آید در این قسمت باید یک قاشق چوبی دم دست داشته باشیم تا مواد را خوب مخلوط کنیم. در این قسمت حرارت زیر ظرف باید خیلی ملایم باشد.

انقدر مواد را می زنیم تا حالت کشداری به خود بگیرد. در اینجا سفیده های تخم مرغ را داخل همزن برقی ( یا همزن دستی ) می ریزیم و خوب می زنیم تا سفت شوند و در صورت برگرداندن ظرف سفیده های تخم مرغ از داخل ظرف نریزد.

برای تست اینکه شهد گز ( مخلوط آب ، شکر و بادکا ) آماده هست باید مقداری از آن را داخل آب یخ بریزیم اگر حالت شکننده ای پیدا کرد مواد را از روی حرارت بر میداریم اما هم زدن مواد را ادامه می دهیم. در این مرحله گلاب را به همراه دو قاشق از شهد گز داخل سفیده های تخم مرغ می ریزیم.

پس از اضافه کردن این مواد به سفیده های تخم مرغ دوباره یک مرحله دیگر سفیده های تخم مرغ را خوب هم می زنیم و پس از آن سفیده های تخم مرغ را به شهد گز اضافه می کنیم و حدود ۱۰ دقیقه مواد گز را خوب هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند.

مواد گز باید به صورت متداوم روی حرارت خیلی ملایم قرار بگیرند زیرا در صورت سرد شدن مواد گز خراب می شود. یک بار دیگر با همزن مواد را روی حرارت می زنیم تا زمانی که کمی سفت شود. پس از اینکه کمی سفت شد با قاشق چوبی به صورت پارویی ( مثل هم زدن حلیم گندم ) مواد را هم می زنیم.

در این مرحله مغز پسته را به گز اضافه می کنیم و هم زدن مواد را تا جایی ادامه می دهیم که چسبندگی اش به دست خیلی کم باشد. در مرحله پایانی مقداری از مایه گز را بر میداریم و به شکل دلخواه حالت می دهیم و در آرد سفید آنرا می غلتانیم. به همین صورت تمام مایه را به گز آرد تبدیل می کنیم.

گز اصفهان,گز آردی,طرز تهیه گز اصفهان,دستور گز اصفهان

نکات تهیه گز آردی اصفهان

بادکا چیست و از کجا تهیه کنیم

بادکا ( گلوکز ) مایعی چسبده و بی بو است که در دو رنگ زرد و سفید تهیه می شود. برای بسیاری از انواع شیرینی ، سوهان و گز نیاز به بادکا می باشد. برای تهیه بادکا می توانید به شیرینی فروشی ها یا فروشگاه های فروش لوازم قنادی مراجعه نمایید.

گز اصفهان,گز آردی,طرز تهیه گز اصفهان,دستور گز اصفهان