طرز تهیه شیر برنج

شیر برنج,shir berenj,طرز تهیه شیر برنج,دستور پخت شیر برنج, adv fvk[

شیربرنج یکی از دسر های خوشمزه ایرانی است که به عنوان وعده اصلی هم سرو می شود. مواد اصلی این دسر همانطور که نامش بر می آید شیر ، برنج و شکر هستند. در این دستور برای شما نوعی شیر برنج مقوی و خوشمزه را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر شیر برنج تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه شیر برنج در ادامه با هم دوره همراه باشید.

مواد لازم شیر برنج
برنج ۲ لیوان
شکر ۱ لیوان
شیر ۸ لیوان
خامه نصف لیوان
گلاب به میزان لازم
پودر پسته برای تزیین

دستور پخت و طرز تهیه

در ابتدا بهتر است برنج را به خوبی بخیسانید. برای این منظور بهتر است برنج را از شب قبل بخیسانید. برای شروع پخت شیربرنج ابتدا برنج را به همراه ۳ لیوان آب داخل یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا زمانی که فقط یک لیوان از آب باقی بماند و برنج به خوبی نرم شده باشد.

زمانی که فقط یک لیوان از آب باقی ماند شیر را به قابلمه اضافه می کنیم. بعد از اضافه کردن شیر اجازه می دهیم برنج کاملا مغز پخت شود و باز شود. پس از اینکه برنج کاملا باز شد شکر را در نصف لیوان آب جوش می ریزیم و خوب هم می زنیم تا کاملا شکر حل شد.

پس از اینکه شکر حل شد آنرا به شیر برنج اضافه می کنیم و مرتب شیر برنج را هم می زنیم تا شکر اگر کاملا حل نشده است در این قسمت کامل حل شود. ۱۰ دقیقه آخر گلاب را به شیر برنج اضافه می کنیم و همچنان آن را هم می زنیم تا ته نگیرد.

پس از اینکه گلاب را اضافه کردید ۱۰ دقیقه شیر برنج را هم بزنید سپس زیر آنرا خاموش کنید. البته اگر می خواهید خامه هم داخل شیر برنج اضافه کنید باید ۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله خامه را به شیر برنج اضافه کنید.

برای اضافه کردن خامه مقداری از شیر برنج را داخل یک کاسه بریزید و خامه را به آن اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس مواد را داخل شیربرنج برگردانید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. پس از ۵ دقیقه زیر شیربرنج را خاموش کنید.

پس از خاموش کردن زیر شیر برنج یک دم کنی تمیز روی قابلمه می گذاریم و حدود ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا شیربرنج جا بیفتد. برای کشیدن شیربرنج عجله نکنید و بگذارید چند دقیقه کمی سرد شود سپس آن را در ظرف بکشید و با پودر پسته تزیین نمایید و سرو کنید.

شیر برنج,شیربرنج,طرز تهیه شیر برنج,دستور پخت شیر برنج

نکات تهیه شیربرنج

شیربرنج مجلسی

اگر می خواهید برای مراسمی شیر برنج تهیه کنید و دوست دارید کمی متفاوت تر و مجلسی از شیربرنج ساده و معمولی باشد مقداری خلال بادام را از شب قبل در گلاب بخیسانید و در زمان پخت شیر برنج به آن اضافه کنید تا مانند شله زرد داخل شیر برنج خود خلال بادام داشته باشید.

شیر برنج,شیربرنج,طرز تهیه شیر برنج,دستور پخت شیر برنج

شیر برنج قالبی

اگر می خواهید شیر برنج قالبی تهیه کنید باید بگذارید آب آن بیشتر تبخیر شود و سفت تر از شیربرنج معمولی باشد. پس از اینکه کاملا پخت آن را درون قالب های مورد نظر خود بریزید و پشت قاشق آن را محکم فشار دهید تا همه جای قالب را بگیرد. سپس در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. برای سرو کردن هم باید قالب را در ظرف مورد نظر برگردانید.

شیر برنج,شیربرنج,طرز تهیه شیر برنج,دستور پخت شیر برنج